Zdrowie i zachowania zdrowotne młodzieży szkolnej w Polsce na tle wybranych uwarunkowań socjodemograficznych
Pod redakcją Joanny Mazur
Wyniki Badań HBSC 2014
Autorzy opracowania:
Zakład Zdrowia Dzieci i Młodzieży, Instytut Matki i Dziecka
mgr Anna Dzielska, dr med. Maria Jodkowska, dr n. hum. Agnieszka Małkowska-Szkutnik, dr hab. n. o zdr. Joanna Mazur, dr hab. med. Anna Oblacińska, mgr Katarzyna Radiukiewicz, mgr Magdalena Stalmach, dr n. hum. Izabela Tabak, dr n. hum. Dorota Zawadzka
Katedra Biomedycznych Podstaw Edukacji i Seksuologii, Wydział Pedagogiczny Uniwersytetu Warszawskiego
dr hab. n. społ. Anna Kowalewska, prof. dr hab. med. Barbara Woynarowska
Zakład Zdrowia i Środowiska, Instytut Zdrowia Publicznego, Uniwersytet Jagielloński – Collegium Medicum
dr n. med. Marta Malinowska-Cieślik
Katedra Teorii Wychowania Fizycznego i Pedagogiki, Akademia Wychowania Fizycznego im. Józefa Piłsudskiego w Warszawie
dr n. o kult. fiz. Hanna Nałęcz
Recenzenci:
prof. dr hab. n. hum. Zbigniew Izdebski
prof. dr hab. med. Piotr Jankowski
Badania Health Behaviour in School-aged Children (HBSC) ze swoją unikalną metodologią stanowią kluczowe źródło wiedzy o zachowaniach zdrowotnych młodych ludzi, o ich uwarunkowaniach psychologicznych i socjodemograficznych. Wyraźnie pokazują, że zachowania te zależą od 7 warunków zewnętrznych, w jakich nastolatki żyją – otoczenia domowego, szkoły, miejsca zamieszkania, statusu i zamożności rodziny. W badaniach bierze udział ponad 40 krajów na całym świecie. Polska uczestniczła w programach HBSC od ponad 25 lat, a Instytut Matki i Dziecka jest koordynatorem, ale też w znacznej mierze fundatorem tego przedsięwzięcia w naszym kraju.
Niewątpliwie, wyniki badań HBSC – szczególnie trendy obserwowane w latach 2010–2014 – powinny mieć znaczący udział w kształtowaniu aktualnych celów polityki zdrowotnej państwa w zakresie zdrowia publicznego w Polsce.
Cały materiał